Jedną z kluczowych kwestii wywierających silny wpływ na pracę w lokalu gastronomicznym, jest utrzymywanie posiadanych urządzeń w stanie technicznym nadającym się do eksploatacji. Aby to osiągnąć, trzeba będzie przede wszystkim wdrożyć pewne zasady pracy, związane z codzienną konserwacją i czyszczeniem urządzeń. Niemniej jednak to nie wystarczy. Trzeba będzie dodatkowo, regularnie odstawiać je na serwis urządzeń gastronomicznych celem przeprowadzenia okresowych kontroli technicznych. Pozwoli to na utrzymanie ich w dobrym stanie technicznym a co najważniejsze, znacznie wydłuży żywotność poszczególnych urządzeń.
Codzienna konserwacja i czyszczenie.
Pierwszym krokiem będzie tutaj wdrożenie odpowiednich zasad związanych z codzienną eksploatacją posiadanych urządzeń gastronomicznych. Każdy pracownik powinien na koniec swojej zmiany starannie i dokładnie wyczyścić obsługiwane i wykorzystywane urządzenia. Na koniec dnia zaś, koniecznym jest przeprowadzenie przeglądu technicznego przez pracowników. Oczywiście nie jest to przegląd kompleksowy. Niemniej jednak pozwala na wychwycenie potencjalnych uszkodzeń i usterek. W trakcie takich przeglądów najczęściej wychwytywanymi usterkami są problemy z zasilaniem, uszkodzone przewody czy też poluzowane elementy wewnętrzne, osłony, itp. Należy zadbać o to, aby wszystkie wychwycone usterki były natychmiast usunięte. W przypadku zaś stwierdzenia poważniejszych uszkodzeń, koniecznością jest jego zgłoszenie, aby dane urządzenie trafiło do serwisu na profesjonalny przegląd oraz ewentualne naprawy.
Serwis urządzeń gastronomicznych.
Jak już wspomnieliśmy, w przypadku wykrycia poważniejszych uszkodzeń, których nie sposób naprawić na miejscu przez pracowników, należy maszynę oddać na serwis urządzeń gastronomicznych. W przypadku urządzeń mniejszych i lżejszych należy je zawieźć osobiście. Jeśli zaś mamy do czynienia z większymi urządzeniami, pracownicy serwisu przyjadą do nas osobiście, dokonać napraw na miejscu. Dobrze jest, jeśli pracownicy są odpowiednio przeszkoleni w zakresie konserwacji i obsługi. Dzięki temu bowiem, mogą samodzielnie dokonać diagnozy uszkodzeń urządzenia. Pomoże to serwisantom z góry przygotować się na konkretne działania związane z naprawą danego urządzenia.
Oczywiście należy liczyć się kosztami prowadzenia prac serwisowych na posiadanych urządzeniach gastronomicznych. Jednakże są to koszty o wiele niższe, niż koszty zakupu nowych urządzeń. Dlatego też, warto tutaj zadbać o to, aby pracownicy byli w stanie prawidłowo reagować na ewentualne awarie i uszkodzenia, aby nie doprowadzić do całkowitego uszkodzenia urządzeń i konieczności zakupu nowych. Jest to z całą pewnością rozsądne działanie wpływające na ograniczenie wydatkowych związanych z koniecznością posiadania niezbędnych maszyn i urządzeń gastronomicznych.